Onderhoud kraanbrug

11 juli, 2021

Jaarlijks ziet Monumentenbezit erop toe dat de Kraanbrug in Naarden, bij fort Ronduit, operationeel blijft. Een gespecialiseerd bedrijf kijkt de brug volledig na en voert proefdraaiingen uit. Zo weten we zeker dat alles nog naar behoren werkt. En dat is vrij uniek, aangezien er maar weinig kraanbruggen de tijd hebben doorstaan. 

"Deze kraanbrug bij fort Ronduit is uniek in zijn soort"

Jeroen van der Werf | Projectleider

De kraanbrug werd uitgevonden door de spoorwegingenieur Frederik Willem Conrad. Hij had een belangrijke rol bij de aanleg van de eerste spoorwegen in Nederland. Voor het passeren van de vele waterwegen in de spoortrajecten moest hij een simpele en goedkope brug uitvinden. Dit werd de kraanbrug. Hij publiceerde hier in 1844 voor het eerst een omschrijving van. In de loop der jaren veranderde de constructie van de brug en het gebruikte materiaal, zodat er grotere overspanningen mee gemaakt konden worden en er zwaarder materieel overheen kon rijden.

Werkzaamheden

Proefdraaiingen voor inspectie van de werking

Partners

Slangen Staal B.V.

Periode

Doorlopend

Media

Video over het onderhoud van de vestingwerken van Naarden

Werking kraanbrug 
Het principe van de werking veranderde echter niet. Het beweegbare deel van de brug bestond uit liggers, waar spoorrails op gemonteerd waren. De liggers kregen ondersteuning van een console of een diagonaal geplaatste schoor. Doormiddel van een verticale as konden de liggers opzij gedraaid worden, waardoor de doorvaaropening in de brug geopend werd. Spoorbielzen werden in de brug niet gebruikt, dus het wegdraaien was heel eenvoudig. 

De kraanbrug in de vestingbouw 
De kraanbrug werd ook toegepast in de vestingbouw. De reden daarvoor was naast de eenvoudige bediening en goedkope constructie, dat deze de schootsvelden niet hinderde en de verdedigers een vrij zicht liet. Een geopende ophaalbrug belemmert het zicht wel en kan als dekking gebruikt worden. Dat geldt zowel voor de bruggen in de schootsvelden als voor de bruggen bij de vestingwerken zelf. Er zijn nog altijd kraanbruggen of restanten daarvan te vinden bij Fort Vuren en het Werk aan de Diefdijk. Bij Fort Honswijk heeft er een gelegen. In Naarden zijn maar liefst vier kraanbruggen gebouwd. Twee voor de Utrechtse Poort, een in de toegangsweg naar Fort Ronduit en één bij de toegang tot dat fort zelf. Deze brug bestaat nog altijd en dankzij de restauratie van enkele jaren geleden werkt hij weer volledig. Het blijft bijzonder om de brug in werking te zien. 

Meer informatie over het monument de vestingwerken van Naarden? Klik dan hier.

 

Lees ook over onze andere projecten

  • Restauratie Trompenburgh

    1 september 2021

  • Herbestemming Gele Loods

    10 september 2021

  • Groenbeheer vesting Naarden

    7 augustus 2021

  • Onderhoud kraanbrug

    11 juli 2021

Bekijk alle projecten